Overgang til skole

Det er en stor forandring for et barn at skulle starte i skole - men det er også en rigtig god ting. I Kastaniehuset har vi et tæt samarbejde med Guldberg Skole og fritidsinstitution, fordi vi på den måde kan gøre overgangen mellem børnehave og skole så tryg som muligt for børnene.

I samarbejdet er der fokus på, at gøre børnene parate til det  nye kapitel i deres liv, og de områder, der er arbejdes særligt intenst med er:

• Læring i det sociale fællesskab er udgangspunktet
  • Børn skal støttes i opmærksomhed på egen læring
  • Der sigtes mod at gøre børnene socialt, sprogligt og motorisk kompetente (og for børnehaverne også selvhjulpne).

I praksis betyder det, at vi i oktober opstarter skolegrupper for dem, der skal starte i skole og fritidsinstitution det følgende forår. Skolegruppen arbejder med aktiviteter, der understøtter børnenes personlige udvikling, bl.a. ved at arbejde med mod og et positivt selvbillede.

Det betyder, at vi blandt andet har fokus på sociale relationer, fællesskaber og sociale spilleregler, og børnene får mulighed for at være sammen på nye måder og skabe venskaber. På den måde klæder vi dem godt på til at kunne navigere i det nye og større fællesskab, der er i en skole.