Klyngen

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i grupper af flere institutioner, som vi kalder klynger. I klynge NB C er vi seks institutioner alle med børn i alderen 0-6 år, som ligger i området omkring De Gamles By på indre Nørrebro:

Forfatterhuset: Forfatterhuset (aula.dk)
Guldsmeden: Guldsmeden (aula.dk)
Hulahophuset: Hulahophuset (aula.dk)
Urtehaven:
Børnehuset Urtehaven (aula.dk)
Kernehuset: Kernehuset (aula.dk)
Kastaniehuset: Kastaniehuset - Vuggestue og børnehave (aula.dk)

Det, der binder os sammen, er fælles værdier, fælles ledelse og fælles økonomi. Vi er kendt for vores faglige kvalitet, og sådan skal det blive ved med at være. Og derfor arbejder vi hele tiden på at udvikle både os selv og vores dagtilbud, så vi hele tiden er skarpe på, hvad vi gør, og hvorfor vi gør det – til glæde for både børn og medarbejdere i vores vuggestuer og børnehaver.

Hver dag arbejder vi for at bidrage til, at ’vores’ børn har mod på livet selv og sammen med andre. Vores fælles vision er, at de 5-6-årige, vi sender videre i skolelivet, har tillid til, at de kan mestre at møde det nye, udvikle sig og indgå i fremtidige fællesskaber.

Vores børnesyn

Vi møder vores børn med en overbevisning om, at alle børn er forskellige og derfor også har forskellige behov, følelser, evner, færdigheder, ressourcer, udfordringer, potentialer og muligheder, som det er vores opgave at se, imødekomme og udvikle. I samspillet mellem os voksne og børnene er det den voksne, der har ansvaret for, at relationen er positiv og tryg, fordi det er grundlaget for, at børnene trives, lærer og udvikler sig.

Vi gør det, der virker

I klynge NB C arbejder vi ud fra det, vi ved, der virker, og ikke hvad vi synes eller tror. De seneste år er der blevet forsket en del i, hvilken betydning dagtilbudsområdet har for børns liv – også når de bliver ældre. Den forskning følger vi med i, og vi arbejder med pædagogisk kvalitet på både kort og lang sigt. Det vil sige, at vi lægger stor vægt på, at vi kan tilbyde børnene et godt børneliv her og nu, men også at vi vil klæde dem på til at kunne indgå i det samfund, som de vokser op i og er en del af – også senere i livet.

Hvordan det ser ud i praksis, kan I læse om i klyngens fælles læreplan, hvor vi har omsat al vores viden og erfaringer til praksis. Den kan I finde her

Fællesskab og mangfoldighed

Nøgleordene i vores klynge er fællesskab og mangfoldighed, og de to værdier gennemsyrer alt, hvad vi laver, både når det gælder inklusion og børnefællesskaber, arbejdsfællesskaber og forældrepartnerskaber. Vi ved, at det er i samspillet med andre, at man udvikler sig bedst – det gælder både børn og voksne. Det er her vi får øje både på os selv og det, vi kan sammen og hver især. Derfor værner vi om fællesskaberne, samtidig med at vi giver plads til at være lige præcis den, man er.

Børnefællesskaber

Det er vores opgave at skabe rammer for børnene, hvor der er plads til, at alle kan deltage på lige fod og opleve at have indflydelse på deres egen og hinandens hverdag. For når et barn oplever glæden ved at være sammen med andre, oplever det også tryghed og tillid til andre og opbygger selvværd og identitet.

Når vi planlægger vores aktiviteter i løbet af dagen, har vi fokus på at veksle mellem børne- og vokseninitierede pædagogiske aktiviteter. Denne vekslen bidrager nemlig til, at børnene har et børneliv, hvor de oplever at blive anerkendt, som de er, og for det, de kan og vil. Børnenes leg har en værdi i sig selv, og vi skal skabe muligheder for og understøtte, at legene kan opstå, bevares, udvides og vare ved.

Arbejdsfællesskaber

Vores arbejdsfællesskab definerer vi som en gruppe mennesker, som har en fælles kerneopgave, og som er afhængige af hinanden for at lykkes. Arbejdsfællesskabet er altså både det, vi møder hver dag, når vi kommer på arbejde, og de netværk, vi har på tværs af klyngen, hvor vi arbejder med fokus på specifikke områder som for eksempel pædagogisk kvalitet, forældrepartnerskab og mange andre spændende temaer.

Det gode arbejdsfællesskab bygger på blandt andet fælles personaledage og uddannelsesforløb, hvor vi beskæftiger os med temaer som hvad det gode arbejdsfællesskab er, eller hvordan vi kan arbejde med inklusion og lige deltagelsesmuligheder i børnefællesskaber, forældrepartnerskaber eller overgang til skole. Med andre ord er vi fælles om at definere rammerne for det gode arbejdsfællesskab, og samtidig med at vi også har et fælles fagligt fundament, som vi kan arbejde ud fra.

Vil I vide mere

I vores fælles læreplan for klyngen, kan I læse meget mere om de enkelte punkter. Find vores læreplan her

Vores klyngeleder hedder Gitte Bille og kan kontaktes på telefon 3045 4201 eller mail Y510@kk.dk