Forældresamarbejde

Det er ikke kun børnene, der skal være glade i Kastaniehuset – det skal I forældre også, for det er en tillidsøvelse at aflevere sit barn i vuggestue og børnehave. I afleverer jeres guldklump hos os, og derfor mener vi ikke, at det er for stort et ideal at sige, at I forældre skal være oprigtigt glade for at aflevere jeres barn hos os.

Vi vil give jeres barn de bedste rammer for at få en tryg, udviklende, lærerig og sjov tid, mens det er kastaniebarn her hos os. Men det kan vi kun gøre, hvis vi har et godt samarbejde med jer forældre. Udgangspunktet for det gode samarbejde er altid jeres barns trivsel og udvikling, og tillid og tryghed er nøgleord for os. Vi vil rigtig gerne have en åben dialog, for vores erfaring er, at det er grundlaget for et godt og tæt samarbejde.

Der er altid god mulighed for en lille snak om jeres barn, enten når I afleverer eller henter, men meget af vores kommunikation foregår også på Aula, vores forældreintra. Aula er et rigtig godt redskab til praktiske oplysninger – begge veje – men det skal ikke erstatte den daglige dialog.

Forældresamtaler

I løbet af den tid jeres barn er i Kastaniehuset, vil I blive inviteret til en række faste samtaler. Den første finder sted, allerede inden jeres barn har sin første dag hos os. Vi vil gerne lære både jeres barn og jer at kende, så vi kan gøre den første tid så tryg som mulig. Det bruger vi den første samtale til. Efter 3-6 måneder holder vi en opfølgende samtale, hvor vi snakker om, hvordan den første tid er gået, og om der er noget, vi skal være opmærksomme på fremover.

De øvrige faste samtaler er i forbindelse med overgang til børnehave og til skole. I det daglige gør vi meget for at forberede børnene på både skift til børnehave og fritidsordning/skole, men et godt samarbejde mellem os og jer gør overgangen nemmere for jeres barn, og det er derfor vigtigt, at vi har en mere dybdegående snak i forbindelse med disse overgange.

Forældremøde

Vi holder to forældremøder årligt. En gang i foråret og en gang i efteråret. På forældremøderne fortæller vi lidt om, hvordan hverdagen ser ud i Kastaniehuset – både på de mere overordnede linjer og på hver enkelt stue. Nogle gange har vi også eksterne oplægsholdere – det har vi gode erfaringer med, for det giver et godt fundament for det gode forældresamarbejde. Til forældremødet i efteråret afholder vi valg til forældrerådet.

Forældreråd

Forældrerådet har indflydelse på børnenes hverdag i institutionen. Det er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder.

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik og de aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om her i Kastaniehuset. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på enhedens dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.
Forældrerådet holder møder fire gange om året. Du kan se referater fra forældrerådets møder på Aula.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder fire gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.